اینورتر خورشیدی

 

اینورتر وسیله ای است که برق مستقیم یا DC دریافتی را به یک برق متناوب یا AC با ولتاژ بالاتر و به خصوص هم تراز با ولتاژ برق شهر تبدیل می کند تا در فعال سازی لوازمات برقی متداول، مورد استفاده قرار گیرد و در پنل های خورشیدی و باتری ها کاربرد زیادی دارد.

اینورتر خورشیدی یا اینورتر یا معکوس کنندۀ منطقی که در الکترونیک و مدارات دیجیتالی به کار رفته است و برای معکوس کردن وضعیت منطقی یک ولتاژ DC بسیار جزئی در ورودی خود به کار می رود مشابه نیست. اینورتر مورد استفادۀ سیستم خورشیدی دقیقاً نقطۀ مقابل یک آداپتور AC یا منبع تغذیۀ معمولی است، چون با دریافت یک ولتاژ ۱۲ ولت DC یا بالاتر از یک یا چند باتری سرب اسیدی یا نمونه های مشابه دیگر، برق AC مورد نیاز بسیاری از دستگاه ها و لوازمات برقی خانگی و صنعتی در رنج ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت را مهیا می کند.

انواع اینورترهای خورشیدی

اشاره کردیم که اینورترهای خورشیدی، مغز یک سیستم تولید برق خورشیدی هستند. به نقش‌ اصلی و دیگر نقش‌های مهم آن‌ها نیز اشاره کردیم. حالا به بخش مهم دیگری از مقاله یعنی «انواع» اینورتهای خورشیدی می‌پردازیم.

هنگام خرید اینورتر خورشیدی، باید انواع آن ‌را بشناسید تا نوع موردنیاز سیستم خود را تهیه کنید. در ضمن، قیمت اینورتر خورشیدی به نوع آن نیز بستگی دارد.

رشته‌ای (استرینگ)

پنل‌های خورشیدی، به صورت ردیفی در کنار یکدیگر نصب می‌شوند که هر ردیف روی یک «رشته» یا استرینگ قراردارد. مثلا اگر سیستم شما دارای 25 پنل باشد، آن‌ها در 5 رشته 5 تایی نصب خواهند شد.

این رشته‌ها در نهایت به یک اینوتر رشته‌ای متصل خواهند شد. هر رشته، برق DC تولید شده را به اینورتر می‌رساند و اینورتر، آن را به برق قابل مصرف یعنی AC تبدیل می‌کند. بسته به اندازه سیستم و تعداد پنل‌ها، ممکن است چندین اینورتر داشته باشید که هر کدام برق DC را از چند رشته دریافت می‌کنند.

مرکزی (سنترال)

اینورترهای مرکزی عملکردی مشابه با اینورترهای استرنیگ دارند اما نسبت به آن‌ها بسیار بزرگتر هستند و می‌توانند رشته‌های بیشتری را پشتیبانی کنند.

در سیستم‌هایی که از اینورتر مرکزی استفاده می‌کنند، به جای این‌که هرکدام از رشته‌ها به یک اینورتر متصل شوند، همه آن‌ها در یک جعبه مشترک به یکدیگر متصل می‌شوند و برق DC آن‌ها توسط جعبه به اینورتر منتقل می‌شود.

اینورترهای مرکزی به اتصالات کمتری نیاز دارند اما در عوض، نیازمند جعبه ترکیب‌کننده مشترک هستند. سنترال اینورترها برای سیستم‌های بزرگ با تولید ثابت مناسب هستند.

میکرواینورتر

میکرواینورترها در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب برای تاسیسات مسکونی و تجاری هستند. اما برخلاف اینورترهای استرینگ و سنترال که کل برق تولید شده در سیستم را پوشش می‌دهند، میکرواینورترها فقط به یک پنل اختصاص دارند و روی هر پنل یکی از آن‌ها نصب می‌شود. بنابراین، برق DC تولید شده در هر پنل توسط میکرواینورتر مخصوص خود به AC تبدیل می‌شود و سیستم نیازی به استرینگ اینورتر یا سنترال اینتورتر ندارد.

هم‌چنین، اگر یک یا چند پنل زیر سایه قرار بگیرند یا در سطح پایین تری نسبت به کل سیستم کار کنند، عملکرد پنل‌های دیگر به خطر نمی‌افتد. میکرواینورترها هم‌چنین عملکرد پنل خود را به صورت جدگانه نظارت می‌کنند اما اینورتر رشته‌ای عملکرد هر «رشته» را نشان می‌دهد.

این تفاوت باعث می‌شود که میکرواینورتر برای سیستم‌هایی که با مشکل سایه رو‌به‌رو ‌هستند یا سیستم‌هایی که پنل‌ها در جهات مختلف نصب شده‌اند، مناسب باشد. سیستم‌های دارای میکرواینورتر می‌توانند کارآمدتر باشند، اما اغلب هزینه‌ای که می‌برند از قیمت اینورتر خورشیدی استرینگ بیشتر است.

تفاوت اینورتر سینوسی و شبه سینوسی:

اینورتر سینوسی یک وسیله الکترونیکی یا مدار الکترونیکی قدرت است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تغییر می دهد. فرکانس AC به دست آمده به دستگاه خاص بکار رفته بستگی دارد. اینورترها برعکس مبدل ها هستند که در ابتدا دستگاه های الکترومکانیکی بزرگی بودند که AC را به DC تبدیل می کردند. ولتاژ ورودی ، ولتاژ و فرکانس خروجی و کنترل کلی قدرت به طراحی دستگاه یا مدار خاص بستگی دارد. اینورتر هیچ نیرویی تولید نمی کند. نیرو توسط منبع DC تأمین می شود. اینورترهای سینوسی دستگاه هایی هستند که برق را از باتری به همان نوع برق شما از یک پریز دیواری معمولی در خانه یا محل کار خود تبدیل می کنند. به طور خاص ، اینورترهای موج سینوسی جریان مستقیم (DC) را از یک باتری به یک جریان متناوب (AC) تبدیل می کنند.اینورتر شبه سینوسی برای بالا بردن فرنکاس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القایی استفاده و از اینورتر شبه سینوسی به عنوان (یوپی اس ) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست مورد نیاز است. به سیستمی که اینورتر شبه سینوسی یک تبدیل ولتاژ AC را برای ما انجام می دهد . اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری ، پنل خورشیدی به برق AC تبدیل می کند.

 تفاوت اینورتر خورشیدی با اینورتر معمولی:

 اینورتر خورشیدی (مبدل برق) دارای تنظیم کننده کنترل دور موتور و شکل موج سینوسی و مربعی شکل دارای خروجی DC هستند که می توان با استفاده از فیلترهای مخصوص آن را به موج سینوسی تبدیل کرد. اینورتر قابلیت راه اندازی بسیاری از وسایل برقی را دارد که می توان به راحتی آن را در مسافرت ، جهت تامین روشنایی، انواع شارژرها، پمپ آب خورشیدی، ابزارهای صنعتی ، تامین کننده برق اظطراری در ساختمان ها زمانی که قطعی برق باشد استفاده نمود. تنها اینورتر (تبدیل برق ماشین به برق خانگی 220 ولت) به طور ایزوله دار که استفاده از آن همیشگی است. عملکرد اینورتر خورشیدی به گونه ای میباشد با استفاده از یک مبدل DC به DC ، ولتاژ 12 ولتی و مستقیم ورودی را به ولتاژ DC بالاتری تبدیل می کند و به کمک یک مدار سوئیچینگ این ولتاژ DC جای خود را به یک ولتاژ AC یا متناوب با شکل موج سینوسی داده و یک شکل موج تقریبا سینوسی شبیه سازی میشود. اینورتر معمولی این نوع اینورترها بازدهی پایین تری نسبت به اینورتر سینوسی دارند. در صورتی که کاربرد اینورتر معمولی معمولا از این نوع سیستم جهت کاربرد دستگاه هایی غیر موتوری و بدون المنت مورد استفاده قرار می گیرد و دستگاه هایی که از حساسیت کم تری برخوردار هستند کاربرد دارد .

Comments